Friday, April 15, 2016

SRBIJA: Brzi voz 292/293 "NUŠIĆ"

Železnička veza Bograd-Sofia, putovanje koje se pamti do kraja života.

1883. godine Beograd  je dobio direktnu železničku vezu sa svetom, odnosno Evropom, kada je izgrađen most na Savi. Tada je geografska karta Evrope bila drugačija, tim mostom Srbija je dobila železničku vezu sa Austro-Ugarskom tj. Mađarskom kraljevinom. To je bio deo šireg plana da se železnički povežu Pariz i Istanbul.  Samo nekoliko godina kasnije pušten je u saobraćaj čuveni "Orijent ekspres". Tada je pomenuta pruga bila od izuzetnog značaja. Danas je pruga Beograd-Sofija u nagloj amortizaciji, nema direktne veze Beograd-Istanbul. Ne tako davno je iz saobraćaja nestao  "Balkan ekspres" koji je saobraćao od Beograda do Istanbula da bi od decembra prošle godine ponovo bio uveden voz pod istim imenom  ali samo od Beograda do Sofije.  Na relaciji Sofija-Istanbul saobraća drugi voz koji se isto zove "Balkan ekspres" ali zbog radova na pruzi u Turskoj voz "Balkan ekseprs" koji se danas sastoji od samo jednog bugarskog vagona u lošem stanju, saobraća od Sofije do turske pogranične stanice Kapikule odakle je za putnike do lstanbula organizovan zamenski autobuski prevoz.


Danas postoje dva voza za Sofiju dnevni "Balkan ekspres" i noćni brzi voz "Nušić" koji iz Beograda po trenutno važećem redu vožnje kreće uveče u 22:05 i sutradan u 8:32 stiže u Sofiju, s tim da je u Bugarskoj plus jedan sat.


Malo da podsetim čitaoce na istoriju brzog voza "Nušić". Po redu vožnje Jugoslovenskih  železnica iz 1993/94. godine umesto sadašnjeg "Nušića"  saobraćao je voz "Meridian"  (Budimpešta-Subotica-Beograd-Sofija) a pored noćnog postojao je i dnevni voz Beograd-Sofija pod imenom "Balkan ekspres" koji je saobraćao od Budimpešte sve do Istanbula.

U redu vožnje 1995/96. godine pojavio je se voz "Nušić" ali kao dnevni voz iz Beograda za Sofiju. Kretao iz Beograda u 5:20 a stizao u Sofiju u 14:30. To znači da je te godine između Beograda i sofije saobraćalo 3 para vozova.


U redu vožnje 1998/99. postojao je noćni voz 292/293 ali ne pod imenom "Nušić", imao je polazak iz Beograda u 22:00 a stizao u Sofiju u 8:50. U povratku iz Sofije polazio je isto u 22:00 a u Beograd je stizao u 06:33. Te godine postojao je i poslovni voz odnosno Inter City broj 310, sa vagonima prvog i drugog razgreda kao sa i vagon restoranom sa polaskom iz Sofije u 15:20 i dolaskom u Beograd u 22:55.

Od 2000/01. pa nadalje noćni voz Beograd-Sofija nosi ime "Nušić" i samo vreme polaska je pomerano od devet uveče do pola dvanaest u zavisnosti od potrebe i dogovora sa drugim kompanijama.

Putnički vagon 2. razreda u očajnom stanju, kao štala!
Trenutno u sastavu noćnog voza "Nušić" u zavisnosti od potrebe ima 2-3 putnička vagona, jedan vagon drugog razreda sa sedištima i jedan kušet.Prošle godine sam imao čast da putujem ovim brzim vozom i to putovanje nikad neću zaboraviti.

Želeo sam da iskoristim "Srbija fleksi pas" kartu. Odlučio sam se za jednodnevni izlet u glavni grad Bugarske. Bilo je to prošle godine početkom jula.

Pre polaska prijatelji i ja smo večerali na stanicu, kupili nešto za grickanje i za doručak sutradan. Pomenutu kartu sam već koristio, znao sam da važi samo do granice sa Bugarskom a po forumima sam čitao kako je u Bugarskoj za kartu do Sofije moguće podmititi konduktera. Tako je i bilo.

Taj dan kad smo se vraćali "NUŠIĆ" imao 3 vagona, jedan drugog razreda i dva kušeta
Ukrcali smo se  u voz ne verujući da je to brzi za Sofiju. Vagon za sedenje je bio je deklasirani vagon prvog razreda. Vagon je bio u lošem stanju te kao takav nije za međunarodni saobraćaj. Usluga koja pružaju železnice Srbije do Sofije je ispod svakog nivoa. Voz je bio jako prljav, neprijatan miris WC se osetio u celom vagonu. Moj saputnik koji je prvi put putovao na jug bio šokiran stanjem u kom je voz bio. U kupeu smo imali putnike iz Norveške i Italije i samo predpostavljam da su imali utisak i dana i nedelje i meseca sve bez Olje Bećković.

Tokom puta imao sam malo i treme jer nisam znao kako ćemo od granice do Sofije ali sve je prošlo bez problema, Bugarskom kondukteru smo dali 5 evra za tih 60 km od Dimitrovgrada u Srbiji do Sofije. Ceo dan u Sofiji je više nego dovoljno za razgledanje znamenitosti koji inače i nema puno ali vredi otići tamo. Dosta je građevina iz doba komunizma. Nismo uopšte imali utisak da smo u EU, samo ponegde plave zastave sa zvezicama ukazuju da je Bugarska članica EU.


Polazak za Beograd iz Sofije je u 20:30. Imali smo isti vagon samo prebrisan, smeće pokupljeno ali stakla i dalje prljava, sigurno deset godina nisu oprana. Verujte, par ljudi, nekoliko sati pranja i vagon bi bio skroz drugačiji. Toliko nemara ne može se nigde sresti. Neka je sram onih koji mogu da učine da bude bar malo bolje a to ne čine!

A ovo sam napisao jer vidim da i pored sve ove bede ima nekoliko putničkih vagona u unutrašnjem saobraćaju koji su solidnog kvaliteta npr. oni  koji su donedavno saobraćali u sastavu IC 540/541,a sada su ti vagoni slobodni i mogli bi noću da idu u Sofiju. Sramota je da onakve vagone šaljemo u inostranstvo pored ostalog zato što taj voz koriste prvenstveno strani turisti na svom proputovanju po Balkanu.

15.04.2016.
(Keszég Kornél)

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA