Wednesday, November 15, 2017

RUMUNIJA: Grad Brašov

U ovom delu putopisa možete čitati o prelepom transilvanijskom gradu Brašov.

Grad Brašov se nalazi u kotlini pored potoka Șcheiu. Dok šetate centrom grada imate osećaj da ste u Somboru ili nekom drugom austro-ugraskom gradu. Kako moj IR voz stiže na stanicu, izlazim iz voza, i ulazim na stanicu. Stanica je identična novosadskoj, ili niškoj: soc-realistički stil, po meni ružan, naravno i nefunkcionalan.




Stanica nudi nekoliko šaltera, posebno za medjunarodni saobraćaj, a to je za Mađarsku. Iz Brašova ima nekoliko vozova koji saobraćaju do Budimpešte, i jedan do Beča, poznati „Dačia“.

Unapred sam pripremio mapu, i ištampao je, i sada, kako izlazim sa stanice, vidim da samo pravo moram ići do velike raskrsnice. Treba da skrenem desno, i centar starog grada je tu!  Tu sam našao sebi hostel, da prespavam.

Na vreme je stigao voz, i ja brzim koracima krećem do centra. Na stanici postoji menjačnica, ali kurs nije baš povoljan tako da odustajem od transakcije.

Pored železničke stanice su zgrade, soliteri...blok zgrada nije za pohvalu, ali oko zgrada ima puno zelenila, tako da deca imaju gde biti. Brzo stižem do raskrsnice. Kad tamo : bulevar se prelazi podzemnim prelazom - ne volim tako, lako izgubim orijentaciju. Ni dan danas to ne volim u Budimpešti. Eto me, izlazim na drugoj strani, i hvatam put do centra, sve je lepo označeno i obeleženo, turistička signalizacija je dobra.

Kako se približavam centru, uočavam veliku planinu pored starog grada, koja na vrhu ima natpis: „Brašov“, kao tabla "Hollywood" u Kaliforniji. A polako već i imam osećaj da sam stigao kući, identične su zgrade kao u Somboru.



Stižem do parka, gde mi je i hostel. Nisam se unapred najavio kad stižem u hostel, u kom sam našao noćenje za 7 eura. U životu nisam bio u tako lepom hostelu, toliko urednom i prijatnom ambijentu, kao što je bio ovaj u Brešovu - za te novce(istina, u Budimpešti sam imao slično iskustvo, ali je ta zgrada više bila za hotel nego hostel).

Nekoliko slika iz hostela, i sami se uverite jesam li u pravu. Plaćanje u hostelu obavio sam expresno, sa VISA karticom -generalno je u Rumuniji svugde možete koristiti, to vam je isplativija varijanta nego da kupite euro po kupovnoj ceni a da prodate po prodajnoj. Moje iskustvo iz Rumunije kazuje da je najlakše da koristite karticu i trošak će vam biti obračunat po srednjem kursu NBS, između dinara i leja.



















Svaki put, pre nego što krenem na put, napravim radnu svesku sa svim potrebnim informacijama, mapama gradova, potrebnim telefonima za pomoć. Tako sam i za Brašov našao dobru kartu, sa svim poznatim znamenitostima, i nakon prijave u hostelu, odmah sam se uputio u prvi obilazak. Prvi put do sada sam našao smeštaj toliko blizu centra i toliko povoljan.


Do II svetskog rata, ovaj je grad bio gotovo čisto nemački. Nakon završetka rata većina Nemaca je napustila grad, a potom ih je , pred kraj vladavine, Šaučešku prodao za Nemačku po 5.000 maraka po osobi ???? U centru grada se nalazi jedan vidan ostatak nemačke kulture u Transilvaniji - reč je crnoj crkvi, evangelističkoj, koja je zaista fenomenalna, a trenutno je u fazi  renoviranja.



Bilo bi dobro da pojasnim otkuda prisustvo nemačke nacionalne zajednice u Transilvaniji - Marija Terezija je planski doseljavala nemačke rudare u Transilvaniju. Sa rudarima se doseljava i prateća populacija, i stvaraju se područja skoro sa čisto nemačkim življem. Stižu i pudunavske Švabe u južni deo Mađarske, današnje Vojvodine. Tako Brašov postaje centar nemačkog življa  i tu se stvara mini-germanska kolonija ispod Karpata. U grad i okolinu stižu Nemci evangelističke vere i osnivaju Župu. Oni grade crkvu gotičkog stila, koja će u požaru izgoreti i dobiti današnju boju, crnu. Po tome je ova crkva dobila ime „Crna crkva“.





Kada šetate celim gradom,  imate intezivan osećaj da šetate po Mađarskoj, ili  Austrijom. Pođite sa mnom na jednu lepu šetnju u strom gradu:

GRADSKA KUĆA
U centru glavnog trga, danas funkcioniše kao muzej.



GLAVNI TRG
Sredjen glavni trg, sa fontanom.










CRKVE
Danas su prisutne crkve svih velikih verskih zajednica, od ortodoksne preko rimokatoličke, grčko-katoličke, protestanske,pa sve do jevrejske sinagoge.
 







KULE
Prelepe zgrade iz srednjeg veka, lepo očuvane.





KAPIJE
Najlepša svakako "Katalin kapija", ali ni druge ne zaostaju po svojoj lepoti!






























GRAD UVEČE I NOĆU








SUMMA, SUMMARUM

Ovaj grad ću sigurno ponovo posetiti, prvom prilikom, toliko me je oduševio sa uredjenim centrom, povoljnim cenama, i geografskom lokacijom. Jako mi je bilo drago da sam skoro 500 km od Budimpešte posle nekoliko dana opet čuo madjarski jezik, madjarski govor. Malo je bilo vremena (pola dana ) da obidjem sve, ali sebi sam obećao da ću na medeni produženi vikend doći u ovaj grad.

15.11.2017.
Keszég Kornél



No comments:

Post a Comment

STATISTIKA