Wednesday, June 7, 2017

MOLDAVIJA: Chisinau/Kišinjev


Posle predjenih 1170 km stigao sam u Kišinjev.  Na železničkoj stanici je svirala sovjetska muzika, a nas, putnike je dočekao marš! Saputnik mi je bio ljubazan i otpratio me je do "Hostela IQ" .

Kišinjev je glavni grad Republike Moldavije. Prema popisu ima 664.325 stanovnika.  Moldavci čine oko pola, Rusi oko 25% stanovništva a Ukrajinci 13%. Grad se nalazi na Biku, pritoci Dnjestra. Podeljen je u 5 administrativnih okruga i prostire se na 565 km². Osnovan je 1436. kao grad-manastir. Sve do 19. veka Kišinjev je bio malo mesto. Moldavija 1812. pada pod rusku vlast i Kišinjev postaje centar Besarabije. Grad je bio u okviru Rumunije između dva svetska rata nakon čega ulazi u sastav SSSR-a.

Svima onima, koji žele više informacije o Moldaviji i Kišinjevu  na karju putopisa mogu dočitati.

Tabele za najkraći put do Kišinjeva. Detaljnije možete čitati u tekstu: Vozom do Chisinau/Kišinjeva

Interesantno je da su na istoku železničke stanice uređene, sređene, a nema polazaka ili im je broj minimalan. Kasnije ću jedan ceo tekst posvetiti železnici Moldavije i samoj stanici i redu vožnje. Oko deset je sati, malo smo kasnili, ali koliko smo samo  kilometra prešli, i uz činjenicu da smo u Istočnoj Evropi, kašnjenje nije ni veliko. Kako prolazimo kroz zgradu,  ispred je veliki trg sa statuom iz domovinskog rata devedesetih (o čemu ću kasnije nešto više reći). Prolazimo i krećemo do centra, kiša i dalje pada sitno, baš mogu i bez kišobrana, hvalim Boga da sam kupio jaknu pre puta, dobro mi je poslužila.



Od stanice krećemo desno, na bulevar koji vodi do centra; prolazimo pored solitera tipičnog za komunističko doba. Trotoar je već post-sovjetski; stižemo do raskrsnice velikih bulevara, tu je i tržni centar. Arhitektura ovog grada je  interesantna mešavina soc-realističkih, i stakleno-čeličnih solitera.


Skrećemo na drugi bulevar, saputnik me ubeđuje da sednemo na trolejbus. Izbegavam da pri prvim posetama velikim gradovima koristim gradski saobraćaj, ali ovog me puta kiša i hladan vetar ubediše da se ipak popnem na trolejbus. Kaže mi da ćemo svega nekoliko stanica putovati.


Nisam na stanici uspeo razmeniti euro za moldavijski lej, tako da mi je saputnik ljubazno platio kartu koja košta 2 leja; 0,1 eura; što bi u Srbiji bilo 12 dinara! Nema mogućnosti za blicanje, jer kondukterka je u trolejbusu, i ne može se švercovati. Pitam se zašto bi iko to i radio kada je toliko jeftina karta. Gužva je u busu, i verujte mi da mi je kroz glavu prošlo svašta, nemam lej, autobus ide u meni nepoznatom pravcu. Bio sam sve nervozniji. Po izradi plana sam ištampao putanju za pešake, od stanice do Hostela, a sad ne znam kuda idemo. Bio sam jako uplašen, čovek svašta čita. Ali da vam kažem da me nisu  ni silovali, niti me pokrali,  da budem malo sarkastičan!


Kada izađosmo iz trolejbusa, upadosmo u peskoviti trotoar, blatnjav, grade nove široke trotoare. Nama turistima iz zapadne kulture sve je sasvim drugačije, egzotično. Ko je navikao na centar Budimpešte, Beča i Praga sigurno mu se ovaj pejzaž ne bi svideo, ali nama, nama je sve ovo zaista egzotično.

Sad već znam da smo izašli na glavnu ulicu i krenuli ka Hostelu, to su lepe široke ulice. Posle dve poprečne ulice stižemo u seoski deo glavnog grada! Prvi put vidim tako nešto - da u centru grada delovi ulice podsećaju na naše, seoske.



Posle nekoliko pregleda karte, nalazimo "Hostel IQ". U dvorišnom je stanu, preuređen je. Baš je na nivou, ima u njemu porodičnog šmeka. Probudio sam vlasnika, beše vidno pospan, u pola 11, ali napolju je loše vreme, tako da ga razumem.


"Hostel IQ" je jako povoljan, blizu je centra, i dobar je odnos između cene i kvalieteta usluge. Prespavanje dormitori – što znači dobiješ krevet i ormarić u višekrevetnoj sobi – i korišćenje kuhinje kupatila, i domaći doručak za svega 5 eura!

HOSTEL IQ – CHISINAU

Kada sam izrađivao plan putovanja, pokušavao sam naći adekvatan smeštaj u Kišinjevu. Trivago je dobro poznata stranica ali u ovom slučaju sam googlao i googlao, i pronašao povoljne apartmane, ali ne za pojednice. 




Pretražio sam i  facebook, i brzo našao dosta hostela, ali odlučio sam za Chilli i IQ hostel. Noćenje u oba hostela je 5 eura ali IQ daje i doručak uz to. Nije bilo više dileme, IQ Hostel je izabran, brzo sam dobio odgovor, i rezervisao 2 noćenja a 3 dana za 10 eura. 


Nisam se pokajao, svakome mogu da preporučim ovaj hostel. Nekoliko fotografija hostela, i slika o njegovom položaju unutar grada.

NOVAC, MANJAČNICE, CENE


U Moldaviji je u upotrebi moldavski lej, kurs je 21 moldavski lej za 1 euro. Cene su slične u Srbiji, Coca Cola 0,5l je oko 0,5 eura, hleb, alkohol cigare su znatno jeftinije od naših.

PIJACA






Glavna pijaca je slična poput buvljaka u Subotici, samo je tematizovana, na njoj se može naći svega: mesa, povrća, ribe, i sve što čoveku padne na pamet. Cena kineske robe ( istu možemo naći i na našim pijacama) je kao kod nas. Na pijaci ima nekoliko tezgi brze hrane, tipične moldavske, imao sam predrasude, ali probao sam, i preporučujem je svima, za sitne pare se čovek najede finih peciva, generalno testenine, kao kod nas piroške, kod njih se zove PIROG (u Bačkoj “Piroške”).

AUTOBUSKA STANICA

Pored pijace se nalazi glavna autobuska stanica. Drugačija od naših, ovde u Vojvodini. Autobusa skoro ni nema. Za transport ljudi se koristi kombi, od 7, do minibusa za 16 osoba. Svaki mali gradić ima direktnu vezu sa Kišinjevom tim kombijem, često idu, jer ne voze puno ljudi. Kod njih se zovu MARŠUTE, takodje iz doba SSSR. Interesantno je da su u Srbiji hteli zakonom zabraniti kombi-prevoz ljudi, a ovde ljudi tako putuju unutar države. Cene su prihvatljive, jeftinije nego kod nas autobuske karte.
Pored glavne autobuske stanice na severu grada, nedaleko od centra, nalazi se nama poznat tip železničke stanice, Gara du Nord Chisinau. Na severnoj stanici se odvija međunarodni saobraćaj i duže unutrašnje linije.

GRADSKI JAVNI SAOBRAĆAJ

Kako sam spomenuo, u Kišinjevu nema metroa, tramvaja. Gradski javni saobraćaj se odvija kroz mrežu trolejbusa i autobusa. Zbog toga, grad nije pun smoga. Nije ni velik, svega 700-800 hiljada stanovnika,po veličini sličan Stockholmu.


Mreža trolejbusa je razgranata, ali avanturisti treba da pripaze -  ako se zateknete u predgrađu, važno je znati da oko 7-8 kreću zadnji busevi ka centru!  Pored gradskog javnog preduzeća tu su i „maršutke“, kod nas bi rekli kombi prevoz, oni saobraćaju 24 sata, ali njihova putanja nije toliko strogo naznačena, nisu praktični i toliko pouzdani.
Pored Maršute u unutrašnjem saobraćaju, postoje i linije u međunarodnom saobraćaju, tako za Jaši, Brašov, Bukurešt. Interesantno je da je karta u kombi prevozu upola jeftinija od vozne karte za Bukurešt!

ŽELEZNIČKA STANICA


Prva linija do Tiraspola puštena je u saobraćaj 1871. godine. Danas je to najsavremanija zgrada u Kišinjevu, ali dnevno kroz nju saobraća manje vozova nego u Somboru. Pogledajte slike koje sam uslikao.

BUVLJAK




U centru grada, i oko železničke stanice ljudi prodaju polovnu garderobu, ali se mogu naći novčanice iz vremena Sovjetskog saveza, i barbike, i svega i svačega...

CENTAR GRADA – ZNAMENITOSTI






Sam grad nema toliko znamenitosti koliko ih imaju drugi glavni gradovi u Evropi, ali da vidimo šta nudi Kišinjev. U planu grada koji sam dobio, piše da je za obilazak znamenitosti u centru  porebno oko sat vremena da sve vidiš. To i nije nešto puno, ako upoređujemo sa Bečom ili Pragom, ili čak sa Novim Sadom, centrom jedne regije.








Prvi dan kada se razvedrilo, spremio sam se i krenuo u prvi obilazak centra grada. Prošetah se glavnom ulicom, razmenih novac, i za nekoliko minuta šetnje, stigoh u sam centar grada, na glavni trg ( sa leve strane ulice je gradska kuća). Očekivao sam više soc-realističke zgrade, ali one su, kao što i sami vidite, lepe. Ulica je markiranih butika, kao i u drugim glavnim gradovima, tu su i Mc Donalds, i jako puno Andys Pizza restorana (o čemu više možete čitati u malo kasnije). Idemo u virtualni obilazak centra sa lepim slikama.


Glavni trg – tipičan trg - služi za velike manifestacije, u toku dana tu prolaze i automobili i trolejbusi.


















Parlament – ima oblik otvorene knjige



Predsednička palata – nije tipična predsednička palata, u njoj ima I malo soc-realističkog stila



Katedrala – ortodoxna crkva, pored zvonik




Vlada – ogromna zgrada Vlade na samom trgu


Stefan cel Mare statua – tipično mesto susreta ljudi u gradu


Trijumfalna kapija – osećaj kao u Parizu


Opera – tipična post-sovjestka zgrada



Puškinova kuća – u ovoj zgradi je počeo pisati svima nama poznatog Onjegina.



Jevrejski  - u Kišinjevu je bila velika jevrejska zajednica, spomen ploča je podignuta njima u spomen.

Jermenska crkva – iskreno, tokom celog putovanja, i spremanju puta, ovo me je najviše iznenadilo. Nekako mi je promaklo, i žao mi je da je nisam uspeo unutra videti, jer ko zna gde ću moći videti jermensku crkvu. Jermeni su prisutni bili ne samo tu u Moldaviji, već i na teritoriji Austro-Ugarske najviše ih u Transilvaniji, danas ova zajednica je priznata kao nacionalna manjina u Madjarskoj.


Gradski park – taman početak proleća, malo je solidnije, moglo bi se reći da je park nekog gradića, a ne glavnog grada.


Skluptura spomen domovinskog rata

Drugi dan mog boravka u Kišinjevu sam šetao gradom, beše nedelja popodne, pored glavnog trga je gradski park, ulazim i pravim video snimak, čujem ozvučenje i rusku muziku. Uspeo sam stići na proglašenje rezultata u pevanju ruske vojne muzike! Baš je bio pravi užitak slušati ove pesme, klik na video i Vi možete poslušati!







GDE I ŠTA JESTI?

Balkanci koji su navikli na burek i pljeskavice će imati problem u Moldaviji, ni jedno ni drugo neće naći. Tako lepo se najesti, i zasititi od hrane, teško, da ne govorim o našim albanskim pekarama i pecivama.



Dok je u Budimpešti blizu Keleti stanice otvorena naša pekara, u Moldaviji pakara poput naše uopšte ne postoji. Ljudi hleb kupuju u samoposlugama! Sama cena hleba (500-600 gr) skoro upola manje košta nego kod nas, ali je hleb lošiji po kvalitetu.


Gde jesti? U Mc Donaldsu, ili u lancu picerija Andys Pizza. Cene su slične nego kod nas, ali ako zaista želite da se najedete, preporučujem restoran brze hrane u ulici Puskin, preko puta glavnog parka. Tu je cena girosa sasvim zadovoljavajuća.

Ako želite probati moldavski ukus svakako morate da odete na glavnu pijacu, gde žene prodaju tipične pekarske proizvode i to punjene mekike. Nadev može biti od prženog kupusa, sira, krompira. Jako je jeftino, nama nepoznato, a lepog ukusa. Priznajem, kad god sam kupovao, naljbolje je pecivo sa prženim kupusom, sigurno ću i ja to praviti.

Pored picerija, i pijace, postoje i moderni restorani, sa ekskluzivnom hranom, ali oni koji vozom putuju,retko navraćaju u takve restorane, iskreno nisam ni ja.


SAMOPOSLUGE

Prvo moram naznačiti da su trafike sa novinama i pićem jako retke u centru Kišinjeva, a i retke su samoposluge, ali sam ih ipak nekoliko našao i na karti sam ih naznačio. Cene svetskih marki, brendirane robe, isto koštaju kao kod nas, ali generalno cigarete, alkohol i hleb su skoro upola jeftiniji nego kod nas!


Preporučujem dve samoposluge gde sam bio, izbor robe je kao kod nas, manji broj artikla koje nude je kod nas nedostupan, a tu mislim pre svega na rusku robu. Na karti vidite dve lokacije, koje preporučujem svim putnicima.


SUVENIRI

U centru grada ima nekoliko suvenirnica gde ćete naći magnete, otvarače i šolje sa moldavskim motivima. Lokacija gde sam ih ja kupio je ispod bulevara- prodavnice i butici su ispod zemlje, to su ostaci isto komunističke arhitekture. Pazario sam na raskrsnici bulevara Stefan cel Mare i bulevara Ismaili.




Moram naznačiti da  sam u nedelju popodne sreoprodavce suvenira i u parku kod statua Stefan cel Mare, da li to ima svaki dan, ili samo nedeljom, zaista neznam. Cene magneta je 1-2 eura, dok šolje sa moldavskim motivima možete naći za 2,5 eura. Kod nas slike na šolji koštaju 400 dinara.


GRAD NOĆU


Imao sam čast da prvi dan boravka u glavnom gradu Kišinjeva napravim šetnju kroz centar predveče, do kasnih sati, čućete razlog.


Kako sam krenuo ka centru, na bulevaru Stefan cel Mare su zgrade gradske i državne aparature lepo osvetljene, u raznim bojama, i to se menja svaki dan. Uveče su meštani uveliko u svojim domovima, samo turisti šetaju gradom (tad sam ukapirao da osim mene ima još turista u Kišinjevu!). Turisti iz celog sveta, i svakakve boje kože! Nikako nisam mogao shvatiti zašto turisti iz Zapade Evrope dolaze u Moldaviju (u hostelu je bio jedan momak iz Köln-a, a nema rodbinsku vezu ovde), kada se nema  puno videti u državi, tek sad rade na turističkim ponudama, na veliko grade grad, infrastrukturu... za dobrih deset godina, grad će biti skoz globaliziran, drago mi je da sam ga video dok je još bio autentičan.


U povratku do Hostela sam šetao do železničke stanice, i toliko sam se zbunio sa vremenom i vremenom polaska noćnog voza  za Moskvu, da sam sat vremena kasnije zakasnio. A za dva dana kad noćno voz bude ponovo saobraćao, ja neću biti tu. Ali za to sam uspeo uslikati dnevni voz za Odessu koji saobraća samo vikendom. O tome možete čitati u jednoj od narednih priča .

Još nekoliko slika o gradu noću.






























Kišinjev, glavni grad Moldavije, tek se sad uređuju da zaista postane pravi glavni grad države. Nadamo se da će izgubiti vrlo poznati nadimak, “najsiromašniji glavni grad Evrope”. Za nekoliko godina će sigurno biti znatno interesantniji za strance, turiste. Uz Kišinjev, obavezno treba obići druge gradove, južni deo države sa puno vinograda. Do tada, ko se bude odlučio za putovanje u ovaj grad, naći će  jednu, nama nespecifičnu, prestonicu, koju još turisti nisu samleli. Preporuka za svakog ko želi osetiti malo post-sovjetskog duha ! Detaljnije o Moldaviji možete dočitati na linku https://sh.wikipedia.org/wiki/Moldavija.

07.06.2017.
(Keszég Kornél)


No comments:

Post a Comment

STATISTIKA