Thursday, January 25, 2018

RUMUNIJA: Vozom Cluj Napoca - Budimpešta

U ovom delu putopisa možete čitati o mom putovanju iz Rumunije ka glavnom gradu Madjarske. Vozio sam se medjunarodnim dnevnim IC 362 vozom pod imenom „Ady Endre“.

Moj prvobitni plan je bio da se noćnim vozom vratim nazad za Budimpeštu, ali nisam uspeo kupiti kartu, tako da mi jedina opcija bila hvatanje jutarnjeg voza. To je značilo da moram provesti noć u Klužu. Do kasno uveče sam bio u gradu, jeo u Mc Donaldsu i zatim krenuo ka stanici.

Za dobrih pola sata šetnje, stigao sam do stanice – bilo je oko 1 sat posle ponoći. Očekivao sam da ćemo na stanici biti samo ja i beskućnici, ali kad sam ušao u zgradu, imao sam šta i videti: prepune čekaonice. Stanica Kluž je mesto gde se daljinski vozovi ukrštaju, tako se i noću tu ukrštaju noćni vozovi izmedju Temišvara, Arada i Jaši-a.

Nekoliko sati čekanja je brzo prošlo u posmatranju putnika na stanici. Naglašavam da u čekaonici postoji kafić, i mala prodavnica koji radi 24 sata, i u kojoj se mogu kupiti razne grickalice, sendviči i torte za gladne putnike, cene su povoljne.

IC 362 „ADY ENDRE“

Moj voz je kretao u 6:44 ujutru. Uzeo sam sok, vodu i sendvič za put. Kompoziciju IC voza Ady Endre sastavlja MAV Starta, tako sam dobio rezervaciju u vagonu drugog razreda, salonskog tipa. Kompozicija ima 4 vagona: dva drugog razreda (Bvmz i Bpmz) jedan vagon restoran (Wrbumz) i jedan vagon prvog razreda (Avmz).

Nekoliko slika mog voza. Prvo slike putničkog vagona prve klase. Interesantno je upitati se ko bi se danas odlučio za prvu klasu, kad na ovim prostorima nema baš puno razlike izmedju prvog i drugog razreda!





Ove slike su iz vagona drugog razreda sa odeljcima (kupeima).




Vagon salonskog tipa, u ovome sam  putovao.




U sastavu voza se nalazi i vagon restoran koji održava ćerka kompanija MAV-a, tkzv. „Utasellato“, rekao bih ugostiteljsko preduće. Nekoliko stavki od ponude: sendviči od 2-6 Eura, kafa 1 Euro, sokovi od 0,5l su 1,3 Eura, pivo od 0,5l je 1,2 eura. Od glavnih kuvanih jela nude 5 vrsta od kojih su mi najinteresantnije: špagete bolognese (7,9 Eur) i juneći paprikaš (7,9 Eur).










Cene karata izmedju dva grada se kreću od 19 Eura- karta „Fortuna“ (karta sa povlasticom) koju sam uspeo kupiti za spomenuti voz, a redovna cena karte je 34,5 Eura za jedan pravac, odnosno 53 Eura za povratnu kartu. U prodaji se može kupiti izlet povratna karta za 36 Eura (važi samo 4 dana).

Kako sam se ujutru ukrcao, voz se polako napunio, posebno nakon nekoliko usputnih stanica. Voz saobraća preko velikog grada na Rumunskoj granici Oradea, koji je fakultetski grad, i zato uvek ima mladih u vozu.


Naspram mene je sedela službenica u penziji, koja je putovala nazad u Budimpeštu. Ali ovo nije tačan izraz, ona je gostovala kod drugarice u Klužu, bila je na nekoj predstavi. Rodom je iz okoline Kluža, iz grada Zilah, ima i tamo porodičnu kuću. Krajem osamdesetih je napustila Rumuniju u vreme Šaušeskua, radila je i živela u Budimpešti, a danas je penzionerka i vratila se kući, aktivistkinja je reformatske crkve. Nikad se nije udavala, pa ipak radi sa decom i to je podmladjuje, vidljivo je da joj je duša mlada. Pravi uzor. Malo sam dremkao na stanici, misleći u vozu ću odspavati do Budimpešte, jer mi je ovo ipak bio osmi dan putovanja, fizički sam bio već iscrpljen.

Zapričao sam se sa njom, i brzo smo stigli do Oradeje, gde smo obavili proceduru granične kontrole. Imao sam sreće, video sam uživo praksu dece sa fakulteta, buduće granične policajce. Slučaj je hteo da se nekoliko dana pre mog putovanja desio bombaški napad u Evropi, pa su i Rumuni i Madjari pojačali granične kontrole.

Na drugoj strani smo, posle granične kontrole, skoro pa leteli po obnovljenoj pruzi na istočnom delu Madjarske, voz je putovao 140 km/h, vidite na slici kakva je pruga u pitanju. Tu me je sastavio umor i odspavao sam sat i po.
 
Komozicija sa kojim sam putovao



Kompozicija koji saobraća od decembra 2017. godine
Po redu vožnje stigao sam u Budimpeštu, taman sat i po kasnije nego što kreće AVALA za Beograd! Sledeći voz je noćni za Beograd. U toku putovanja odlučio sam da aktivno iskoristim slobodno popodne, i prošetao do centra grada, u moj omiljeni turski restoran u Nadjmeze ulici, koji svima preporučujem. Posle sam navratio do welness centra, u kom sam davno bio. To je bila kruna mog putovanja. Posle kupanja i saune sam bio nov čovek, spreman za povratak kući.

SUMMA, SUMARUM

Kod pomenutog voza, a generalno medjunarodne vozove MAV Start kompanije preporučujem svim putnicima, cena i kvalitet usluge su u balansu. Iz Kluža lete avioni niskobudžetske kompanije, koji su velika konkurencija ovim medjunarodnim vozovima. Nadajmo se da će i Rumunija shvatiti da je neophodno obnoviti makar glavne trase, kako to radi Madjarska i Bugarska. Onda će umesto 7 sati vožnja trajati svega 2-3 sata, i voz će biti  konkurentan sa drumskim prevozom. Do tad uživajte balkanskim vidovima železnice, sa jeftinim kartama i „panoramskim brzinama“!

Keszég Kornél

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA